تبلیغات
..:: هم کلاسی ::..

..:: هم کلاسی ::..
 
هــــــم کـــــــــلــا ســــــــــی
هم کلاسی بهترین هم کلاسی و یک مشاور دل سوز.  
'برای دانلود تیزر روی عکس کلیک کنید'


نـــــظــــــر ســــــنـــــجــــــی
به نظر شما در این 20 سال سازمان سما چه روندی را طی کرده است؟‏






والــــــــپـــــــیــــــــــــپـــــــــــر
بـــرســــی گـــــوشـــــی ها


بد امتحان دادن از بد درس خواندن می آید. 
البته معمولا، نه همیشه. با این حساب، اگر از خوب درس خواندن حرف بزنیم، بخش بزرگی از خوب امتحان دادن را هم در لابه لای حرف هایمان گفته ایم. 

در یك تقسیم بندی كلی، می شود گفت تمام دانش آموزان یا دانشجویانی كه با درس خواندن و امتحان دادن، مشكل دارند، مشكلشان لااقل در 6 سطح زیر قابل بررسی است. به بیان دیگر، یك دانش آموز یا دانشجو غالبا می تواند مشكلات درسی یا امتحانی اش را در یكی از 6 سطح زیر بگنجاند:

 

مشكل سطح۱
موضوع یا متن درس آن قدر برایم سخت است كه نمی فهمم اش

توصیه های سطح 1 
۱ـ گروهی درس بخوانید یا لااقل دو نفره، با یك دوست یا همكلاسی دیگر. این طوری می توانید با هم بحث كنید، از هم سؤال كنید، اشكالاتتان را از همدیگر بپرسید یا حتی از هم امتحان بگیرید. 
۲ـ قبل از شروع به مطالعة یك مبحث جدید، زمان كوتاهی را به دوره و مرور مطالب قبلی همان درس اختصاص بدهید تا هم آموخته های قبلی تان دوره شود، هم ذهنتان برای مطالب درسی جدید آماده تر شود. 
۳ـ به كتاب و جزوة خودتان اكتفا نكنید. از دوستان دیگرتان سؤال كنید، شاید آن ها كتاب یا جزوة آسان فهم تری سراغ داشته باشند.
۴ـ اگر نمی خواهید وقت سایر همكلاسی ها را بگیرید، می توانید خارج از كلاس درس با استادتان صحبت كنید و اشكالاتتان را از او بپرسید یا از او بخواهید راهنمایی تان كند درسش را چطور بخوانید.
۵ـ توی درسی كه با خواندنش مشكل دارید، از روش SQR3 استفاده كنید:
Survey (پیش خوانی. یك مطالعة اجمالی یا خواندن روزنامه وار مطالب پیش از مطالعة اصلی. یعنی فقط یك نگاه به عناوین اصلی و احیانا خلاصة انتهایی، برای آشنا شدن با كلیت موضوع مورد مطالعه)
Question (وقتی با كلیت موضوع آشنا شدید، كمی به آن فكر كنید تا پرسش هایی در ذهنتان ایجاد شود)
Read (حالا شروع كنید به خواندن؛ به این منظور كه هم مطلب را بفهمید، هم جواب سؤال هایی را كه به ذهنتان آمده بود، پیدا كنید)
Recall (وقتی خواندنتان تمام شد، بدون این كه به كتاب نگاه كنید، سعی كنید به سؤال های  ذهنتان جواب بدهید و ساختار كلی متن را یك بار دیگر در ذهنتان مجسم كنید)
Review (پس از مرور و تجسم كلیت مطالب، یك خلاصة اجمالی از آن چه خوانده اید و درك كرده اید، با زبان و كلمات خودتان بنویسید)
۶ـ اصلا بنا را بر این نگذارید كه خیلی سریع به تمام مباحث مورد مطالعه، مسلط شوید. در ازای هر یك ساعتی كه در كلاس به تان درس می دهند، لااقل باید دو ساعت مطالعه كنید و البته در بیشتر درس ها، به ازای هر یك ساعت تدریس استاد، به بیش از دو ساعت مطالعه احتیاج دارید.
۷ـ قرار نیست همة درس ها را با یك سرعت بخوانید. یك درس عمومی مانند ادبیات را طبیعی است كه سریع تر می شود خواند، تا یك درسی مثل فیزیك، شیمی، بیوشیمی و امثالهم.
۸ـ وقتی دارید درس می خوانید، همیشه یك كاغذ و قلم كنارتان باشد تا نكات مهم را یادداشت كنید. این كار به افزایش تمركزتان هم كمك می كند. 
۹ـ هیچ وقت بیشتر از نیم ساعت تا چهل دقیقه به صورت پیوسته و لاینقطع مطالعه نكنید. یك استراحت 10 تا 15 دقیقه ای در فواصل درس خواندنتان ضرورت دارد، وگرنه راندمان مطالعه تان می آید پایین.




مشكل سطح۲
جزوه نویسی را خوب بلد نیستم و شب امتحان دست  نوشته هایم به دردم نمی خورند

توصیه های سطح دوم 
۱ـ اگر می خواهید سر كلاس  جزوه های خوب و به دردبخور بنویسید، بهترین راهش این است كه روز قبل از كلاس، یك نگاه اجمالی به درس فردایتان بیندازید.
۲ـ برای خودتان نشانه ها و خلاصه نویسی های خاصی تعریف كنید و توی دست نوشته هایتان از آن ها استفاده كنید. مثلا + به جای افزایش، ـ به جای كاهش، ش به جای شایع ترین ، غ به جای غلط و...
۳ـ وقتی جزوه  می نویسید، فاصله گذاری بین سطرها را خوب رعایت كنید تا اگر در نوبت های بعدی مطالعه تان خواستید چیزی را توی آن دست نوشته ها كم و زیاد كنید، دستتان باز باشد.
۴ـ نروید ته كلاس. هر چه به استادتان نزدیك تر بنشینید، راحت تر می توانید یادداشت هایتان را تنظیم كنید. به قول رابرت دابلیو هلفر، مشاور آموزشی: اگر سر كلاس، پنجاه نفر جلوتر از شما نشسته  باشند، لااقل 50 دلیل برای عدم تمركز و به هم ریختگی نظم جزوه  هایتان خواهید داشت. 
۵ـ اگر خودتان را عادت بدهید كه همان روزی كه دست نوشته هایتان را تهیه می كنید، بازنویسی و مرتب شان هم بكنید، كمك بزرگی به فهم خودتان از مطلب درسی خواهید كرد، و همچنین به نمرة امتحان تان.
۶ـ مضمون را بنویسید، نه كلمات استاد را. این طوری مجبور می شوید به آن چه در كلاس گفته می شود، بیشتر و بهتر توجه كنید. ضمنا از كلمات و عبارات خودتان برای یادداشت استفاده كنید، نه لزوما از كلمات و عبارات استاد.
۷ـ در جزوه نویسی اصلا لزومی ندارد حرف های استاد را كلمه به كلمه یادداشت كنید. اگر درس را پیش خوانی كرده باشید، می دانید كه كدام یك از حرف های استاد توی كتاب هست و كدامش نیست. آن هایی كه توی كتاب هست، نوشتنش ضرورت ندارد. ضمنا بیشتر اساتید عادت دارند خودشان مطالبی را كه توی كتاب نیست، جداگانه به دانشجویانشان گوشزد كنند برای یادداشت. 
۸ـ آن چه را كه نمی شنوید یا از نوشتنش جا می مانید، رها كنید برای وقت دیگری كه بتوانید برگردید و جایش را پر كنید. لزومی ندارد همان موقع از همكلاسی یا بغل دستی تان سؤال كنید، وگرنه از فهم ادامة حرف ها باز می مانید.
۹ـ منظم بنویسید. تاریخ بزنید و مبحث را مشخص كنید. این طوری رغبتتان برای خواندن دست نوشته ها بیشتر می شود.



مشكل سطح۳
حافظه ام ضعیف است و هر چه می خوانم یادم می رود

توصیه های سطح سوم 
۱ـ اولین فاز فراموشی توی همان 24 ساعت اولی كه از شنیدن یا خواندن مطالب گذشته، می آید سراغتان. با این حساب، تا از دست نوشته هایتان یك روز نگذشته، باید یك نگاه اجمالی به آن ها بیندازید.
۲ـ اگر از یك دوست یا همكلاسی تان بخواهید كه توی همان 24 ساعت اول، سؤال پیچ تان كند تا این طوری مطالب درسی را با هم مرور كنید، آن چه خوانده اید، به خوبی در حافظه تان تثبیت می شود.
۳ـ هیچ مطلب درسی را پیوسته و لاینقطع و بیشتر از 30 تا 45 دقیقه نخوانید. یك استراحت 5 تا 10 دقیقه ای به خودتان بدهید و دوباره برگردید سر درس خواندن.
۴ـ وقتی یك مطلب را می خوانید، سعی كنید با كلمات و عبارات خودتان آن را تكرار كنید و به ذهن بسپارید.
۵ـ بین مطالبی كه می خوانید، پل های ارتباطی برقرار كنید. یعنی جزئیات مطلب را به كلیات مرتبط كنید و قسمت های پراكنده را هم به همدیگر.
۶ـ مطالب درسی سنگین را پشت سر هم نخوانید. بین دو درس سنگین، وقتی را به خواندن یك درس سبك تر و آسان فهم تر اختصاص بدهید.
۷ـ كیفیت البته به جای خودش، اما كمیت مطالعه واقعا مهم است. تكرار معجزه می كند. بیشتر بخوانید تا بیشتر در ذهنتان بماند و بهتر یاد بگیرید. 




مشكل سطح۴
اصلا حوصله یا انگیزه ای برای درس خواندن ندارم

توصیه های سطح چهارم
۱ـ در برنامة هر روزتان، اوقات خاصی را اختصاص بدهید به مطالعه؛ و آن قدر روی این كار اصرار كنید تا كاملا شرطی شوید و هر روز در آن اوقات خاص به یاد درس و درس خواندن بیفتید. راهش یك برنامه ریزی درسی است. یك برنامة هفتگی. برای خودتان برنامه ای بنویسید كه همه چیز در آن لحاظ شده باشد. دو هفته پیش، دربارة خصوصیات چنین برنامه و برنامه ریزی ای با هم حرف زدیم. تكرارش نكنیم دیگر.
۲ـ خودتان را به مبارزه دعوت كنید. یعنی چه؟ یعنی به خودتان تعهد بدهید كه تا این كار را تمام نكنید، سراغ كار دیگری نمی روید. تا این درس را نخوانید، به دوستتان تلفن نمی زنید. این مبارزه طلبی به تان انگیزه می دهد و كمكتان می كند كه آن قورباغة لعنتی را قورت بدهید. خوانده اید قورباغه برایان تریسی را. مگر نه؟
۳ـ با یك استاد، یك مشاور، یك همكلاسی یا هر كسی كه قبولش دارید، حرف بزنید تا انگیزه تان تقویت شود و هدفتان را واضح تر ببینید تا سریع تر و قوی تر به دنبالش بروید.



مشكل سطح 5
حواسم  پرت است و موقع درس خواندن تمركز ندارم

توصیه های سطح پنجم
۱ـ یك كاغذ و قلم كنارتان باشد تا هر وقت ذهنتان از درس به سراغ موضوع دیگری رفت، بلافاصله آن موضوع را روی كاغذ یادداشت كنید. بعدش پروندة آن موضوع را موقتا ببندید و مطالعه را از سر بگیرید. اگر دوباره همان مشكل اتفاق افتاد، دوباره به همان ترتیب عمل كنید. وقتی درس خواندنتان تمام شد، سراغ كاغذتان بروید و آن موضوعات جانبی. به آن ها فكر كنید و اگر لازم شد، كاری در رابطه با آن ها انجام بدهید تا خیالتان راحت شود و با خیال آسوده برگردید سر درستان. به مرور زمان، تعداد مواردی كه روی آن كاغذ یادداشت خواهید كرد، كمتر و كمتر خواهد شد. 
۲ـ عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید. صدای موزیك را قطع كنید. رادیو و تلویزیون را خاموش كنید و شرایطی برای مكان مطالعه تان به وجود بیاورید كه فقط و فقط ذهنتان روی درس متمركز شود. 
۳ـ وقتی موضوع مورد مطالعه سخت است، تمركز كردن مشكل تر می شود. پس رجوع كنید به توصیه های سطح اول.
۴ـ خودتان را متعهد كنید در مدت زمانی كه قرار است طبق برنامه تان درس بخوانید، هیچ كار دیگری جز درس خواندن انجام ندهید. مثلاجواب تلفن را ندهید. اگر قرار است توی همان ساعت مطالعه، میان وعده ای بخورید، آن میان وعده را پیش از شروع مطالعه، آماده كنید و بگذارید كنار دستتان تا دیگر بهانه ای برای بیرون رفتن و فاصله گرفتن از محیط درس و مطالعه نداشته باشید. 


مشكل سطح۶
خوب درس می خوانم اما امتحان ام خوب نمی  شود
توصیه های سطح ششم
۱ـ قرار نیست هیچ كسی در شب امتحان معجزه كند. باید خودتان را از مدت ها قبل، برای امتحان آماده كنید؛ نه شب امتحان. اگر شش روز متوالی، روزی یك ساعت درس بخوانید، خیلی بهتر و بیشتر از كسی كه فقط شش ساعت در شب امتحان مطالعه می كند، مطالب را در حافظة بلندمدت تان نگه خواهید داشت.
۲ـ با دوستانتان بنشینید و سؤال های امتحان را حدس بزنید. از همدیگر سؤال بپرسید و از خودتان امتحان بگیرید.
۳ـ سؤال ها را به دقت بخوانید و خوب بفهمیدشان. دقت كنید كه صورت سؤال دقیقا چه چیزی را از شما سؤال كرده است.
۴ـ حواستان به وقت باشد. ضمنا با خودتان لج نكنید. سؤالی كه جوابش را بلد نیستید یا جواب دادنش برایتان وقتگیر است، علامت بزنید و ازش بگذرید تا در پایان اگر وقتی مانده بود، برگردید و جواب بدهید.
۵ـ قبل از این كه شروع كنید به نوشتن جواب هر سؤال، یك  مرتبه كلیت آن جوابی را كه می خواهید روی كاغذ بیاورید، به ذهن بیاورید و بعدش شروع كنید به نوشتن. ضمنا خوانا و تمیز بنویسید تا ذهن مصحح را نسبت به برگه تان خراب نكنید.



[ جمعه 5 اسفند 1390 ] [ 11:38 ق.ظ ] [ ramin shahbazi ]

آرشـــــیــــــو مــــطـــالـــب
ارتباط آنلاین با مدیر وبلاگ
مـــــــــتـــــــــــرجــــــــــــم
آمــــــار ســـــــــایـــــــــــت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :