تبلیغات
..:: هم کلاسی ::..

..:: هم کلاسی ::..
 
هــــــم کـــــــــلــا ســــــــــی
هم کلاسی بهترین هم کلاسی و یک مشاور دل سوز.  
'برای دانلود تیزر روی عکس کلیک کنید'


نـــــظــــــر ســــــنـــــجــــــی
به نظر شما در این 20 سال سازمان سما چه روندی را طی کرده است؟‏






والــــــــپـــــــیــــــــــــپـــــــــــر
بـــرســــی گـــــوشـــــی ها
http://sama4.persiangig.com/ham-kelasy/mh.gif


دانش‌آموزان در مدرسه هوشمند نقش یاددهنده و یادگیرنده را برعهده دارند. در این مدرسه، برنامه درسی محدودكننده نیست و به دانش‌آموزان اجازه داده می‌شود از برنامه‌های درس خود فراتر گام بردارند. در این مدرسه روش تدریس براساس دانش‌آموز محوری است. تأكید بر مهارت فكر كردن و فراهم ساختن محیط یاددهی ـ یادگیری از راهبردها و خط مشیهای مدرسه هوشمند است.
بروز تحولات گسترده در زمینه كامپیوتر و ارتباطات، تغییرات عمده‌ای را در عرصه‌های متفاوت حیات بشری به دنبال داشته است. در سالیان اخیر فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، بیشترین تأثیر را در حیات بشریت داشته‌اند. دنیای ارتباطات و تولید اطلاعات به سرعت در حال تغییر بوده و داده و اطلاعات به سرعت و در زمانی غیرقابل تصور به اقصی نقاط جهان منتقل و در دسترس استفاده‌كنندگان قرار می‌گیرد. بدون شك مهمترین و در عین حال بزرگترین پیشرفت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ابداع اینترنت، برمی‌گردد. 
فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولات گسترده‌ای را در تمامی عرصه‌های اجتماعی بشریت به دنبال داشته و تأثیر آن بر جوامع بشری به گونه‌ای است كه جهان امروز به سرعت در حال تبدیل به یك جامعه اطلاعاتی است. جامعه‌ای كه در آن دانایی و میزان دسترسی و استفاده مفید از دانش،‌ دارای نقش محوری و تعیین كننده است. 
فناوری اطلاعات، به عنوان عمده‌ترین محور تحول و توسعه در جهان منظور شده است. كامپیوتری شدن بسیاری از امور جاری مردم، انجام بسیاری از كارهای روزمره بانكی با استفاده از اینترنت و شبكه‌های ارتباطی در منزل، آموزش الكترونیكی و مجازی و عدم نیاز به حضور در كلاسهای درس، توسعه و ترویج تجارت الكترونیكی از دستاوردهای فناوری اطلاعات است و در رفاه و آسایش مردم نقش دارند. 
امروزه مدیریت دانش در نظامهای اطلاع‌رسانی كامپیوتری به صورت قابل ملاحظه‌ای مورد توجه قرار گرفته است. سازماندهی و مدیریت دانش و به دنبال آن مدیریت اطلاعات، نقش اساسی را در انتقال دانش فردی به دانش سازمانی ایفا می‌كنند. همچنین مدیریت اطلاعات و منابع آموزشی در محیط آموزش الكترونیكی اهمیت ویژه‌ای دارد. از آنجا كه نظامهای یادگیری الكترونیكی اطلاعات بسیاری را نگهداری می‌كنند،‌ ایجاد این چنین محیطهایی باید به گونه‌ای انجام شود كه كاربران بتوانند از اطلاعات موجود استفاده مفید و مؤثری داشته باشند. 
آموزش، ركن اصلی در توسعه پایدار هر كشور است و آموزش الكترونیكی، امروزه از جدیدترین‏، مؤثرترین و مطمئن‌ترین روشها در توسعه آموزشهای فردی و سازمانی است. 
سیستم نوین آموزش الكترونیكی فواید و مزایای منحصر به فردی را برای افراد، سازمانها و مراكز آموزشی به همراه دارد. در گذشته تمامی آموزشهای كاركنان در شركتها و سازمانها به شیوه كلاسهای حضوری برگزار می‌گردید كه در آن محوریت كلاس با مربی آموزش بود. با ظهور اینترنت، آموزش الكترونیكی باعث گسترش دامنه آموزش و باعث به اشتراك گذاشتن دانش و اطلاعات شد. 
قرن 21 به سمتی می‌رود كه اكثر مشاغل به دانش و مهارتهای كامپیوتری نیاز خواهند داشت. ورود به این عرصه به نوع جدیدی از آموزش نیاز دارد كه با آموزش سنتی كنونی همخوانی ندارد. مدتی است برخی كشورهای جهان به تأسیس مدارس الكترونیكی یا مدارس هوشمند دست زده‌اند. در مدارس هوشمند كامپیوتر در نحوه تدریس و ارزشیابی تأثیر می‌گذارد و برنامه‌های درسی را تا حدودی تغییر می‌دهد. ولی در عین حال كاركردهای اجتماعی مدارس بر جای خود باقی می‌ماند چون در روابط اجتماعی به دانش‌آموزان یاری می‌رساند. در این مدارس دانش‌آموزان می‌توانند با منابع علمی جهان و معلمان و بچه‌های مدارس دیگر ارتباط برقرار كنند. 
مدرسه هوشمند مدرسه‌ای فیزیكی است و كنترل و مدیریت آن، مبتنی بر فناوری كامپیوتر و شبكه انجام می‌گیرد و محتوای اكثر دروس آن الكترونیكی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است. در چنین مدرسه‌ای یك دانش‌آموز هوشمند، با صرف وقت بر روی موضوعات به شكل مستمر، منابع و قابلیتهای اجرایی خود را توسعه و تغییر می‌دهد و این نكته‌ای است كه به مسئولان مدرسه اجازه می‌دهد تا با توجه به تغییرات به وجود آمده و افزایش سطح اطلاعات دانش‌آموزان، آنها را برای اخذ اطلاعات جدید آماده نمایند. 
مدرسه هوشمند مدرسه‌ای است كه جهت ایجاد محیط یاددهی ـ یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش‌آموزان پژوهنده طراحی شده است. 
مدرسه هوشمند مؤسسه آموزشی است كه در جهت فرآیند یادگیری و بهبود مدیریت به صورت سیستمی نظام یافته بازسازی شده تا كودكان را برای عصر اطلاعات آماده سازد. 
دانش‌آموزان در مدرسه هوشمند نقش یاددهنده و یادگیرنده را برعهده دارند. در این مدرسه، برنامه درسی محدودكننده نیست و به دانش‌آموزان اجازه داده می‌شود از برنامه‌های درس خود فراتر گام بردارند. در این مدرسه روش تدریس براساس دانش‌آموز محوری است. تأكید بر مهارت فكر كردن و فراهم ساختن محیط یاددهی ـ یادگیری از راهبردها و خط مشیهای مدرسه هوشمند است. هفت اصل كلیدی در مدارس هوشمند عبارتند از: 1)دانش خلاق 2)استعداد یادگیری 3)توجه به فهم مطالب 4) آموختن با هدف تسلط و انتقال آن 5) ارزیابی آموخته‌ها به شكل متمركز 6) غلبه بر مشكلات 7) مدرسه به عنوان یك سازمان آموزشی. 
در مدارس هوشمند كامپیوتر جایگزین تخته سیاه و CD جای دفتر مشق را می‌گیرد. دانش‌آموزان می‌توانند از طریق اینترنت اطلاعات بسیاری را درباره هر موضوع كه بخواهند بدست آورند. در این سیستم معلم و شاگرد هر دو تولید محتوای الكترونیكی و درس را به صورت CD ارائه می‌كنند. در این مدارس آموزش منحصر به معلم نیست و دانش‌آموز نقش اساسی در آموختن مباحث علمی دارد. دبیران با استفاده از محتوای درسی الكترونیكی موجب تفهیم بهتر مطالب درس و صرفه‌جویی در وقت می‌شوند و دانش‌آموزان هم این فرصت را دارند كه توانایی و قابلیتهای خود را آشكار و به تولید محتوا بپردازند. 
در این گونه مدارس كسب موفقیت دست‌یافتنی است و میزان آن به تلاش و پیگیری دانش‌آموزان و هدایت صحیح و جهت دار بستگی دارد. در این روش روح پژوهش و جست‌وجوگری،‌ جایگزین روحیه بی‌هدف دانش‌آموز خواهد شد. در این روش ركن اصلی برای هرگونه تغییر، تغییر در فكر است و ابزار و امكانات تنها وسیله‌ای برای جامه عمل پوشاندن به افكار هستند. 
در مدارس هوشمند معلمان می‌توانند به جای اینكه تلاش كنند خودشان پاسخی برای پرسشهای دانش‌آموزان پیدا كنند، از آنها بخواهند پاسخ پرسشهایشان را در كامپیوتر پیدا كنند و برای بقیه بازگو كنند. 
مدارس هوشمند مدارسی هستند كه مبانی توسعه آنها استفاده از فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات می‌باشد و تفاوت آن با مدارس مجازی این است كه در این مدارس دانش‌آموزان باید حضور فیزیكی داشته باشند اما در مدرسه مجازی، دانش‌آموز و معلم می‌توانند كیلومترها از هم فاصله داشته باشند. معلمان مدارس هوشمند الزامی به متخصص بودن در حوزه IT ندارند بلكه باید بتوانند از سیستم این مدرسه مطلع باشند و از امكانات آن خوب استفاده كنند. معلم باید خوب بداند كه منابع در كجاها وجود دارند كه وقتی دانش‌آموزان سؤالی مطرح كردند آنان را به منابع موردنظر راهنمایی كند. 
ارتباط والدین با مدرسه، از طریق كامپیوتر انجام می‌گیرد و این امكان را دارند كه با مدیر یا معلمان مدرسه ارتباط برقرار كنند و از وضعیت تحصیلی فرزند خود آگاه شوند. 
كتابخانه این مدرسه، یك كتابخانه الكترونیكی است و دانش‌آموز می‌تواند به صورت Online از آن استفاده نماید. محیطهای گفت‌وگو، بحث و پرسش و پاسخ به صورت همزمان و ناهمزمان دراین مدرسه فعال است. 
افزایش استفاده ازكامپیوتر در آموزش به یك نیاز تبدیل شده است. ما برای عقب نماندن از قافله جامعه جهانی كه به سرعت نقش رایانه‌ها را در مشاغل گسترش می‌دهد به سیستم آموزش متناسب این عصر نیازمندیم. اما از این موضوع نیز نباید قافل باشیم كه استفاده از انواع نرم‌افزارها و محتواهای آموزشی غیراستاندارد می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری به آموزش وارد و یادگیرندگان را دچار سردرگمی كند. برای ایجاد مدرسه هوشمند و یا كلا ورود فناوری اطلاعات به مدارس وزارت آموزش و پرورش باید به دنبال ایجاد بانكهای اطلاعاتی قوی و هماهنگ باشد كه بتواند شبكه آموزشی قوی استاندارد را اتخاذ كند تا خدمات محتوایی و آموزشی را به راحتی در دسترس مدرسه قرار دهد. با امید به اینكه مدارس هوشمند راهی باشد در جهت رشد فكری دانش‌آموزان این مرز و بوم.


[ جمعه 5 اسفند 1390 ] [ 12:58 ب.ظ ] [ ramin shahbazi ]

آرشـــــیــــــو مــــطـــالـــب
ارتباط آنلاین با مدیر وبلاگ
مـــــــــتـــــــــــرجــــــــــــم
آمــــــار ســـــــــایـــــــــــت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :